Ψηφοφορία | Πώς Μπορεί Να Καλυφθεί το Ζήτημα των AB-205 / UH-1H;

Ιδιαίτερα μετά το 2011 το θέμα προμήθειας του UH-60 είναι συχνά στο προσκήνιο. (c) Αμερικανικός Στρατός
"Με αντικατάσταση από UH-60" είναι η λύση για την κάλυψη του ζητήματος αντικατάστασης των AB-205 / UH-1H, στο πλαίσιο ψηφοφορίας που φιλοξενήθηκε στην ΙΔΒΑΜ. Ακολούθησαν "Με επιπλέον NH-90", "Με εκσυγχρονισμό" και "Με αντικατάσταση από AB-205/UH-1N". Η επιλογή "Θα αποσυρθούν χωρίς αναβάθμιση/αντικατάσταση" δεν έλαβε ψήφο. Όσον αφορά την επιλογή "Με αντικατάσταση από AB-205/UH-1N", φυσικά ήταν λάθος διατυπωμένη. Ο δαίμων του πληκτρολογίου ευθύνεται για την πληκτρολόγηση AB-205 αντί του σωστού AB-212.

Στην ψηφοφορία, χρονικής διάρκειας 30 ημερών, υπήρξαν 33 ψήφοι.  Πιο συγκεκριμένα έλαβαν:
  1. "Με αντικατάσταση από UH-60" - 20 ψήφοι
  2. "Με επιπλέον NH-90" - 7 ψήφοι
  3. "Με εκσυγχρονισμό" - 3 ψήφοι
  4. "Με αντικατάσταση από AB-205/UH-1N" - 3 ψήφοι
  5. "Θα αποσυρθούν χωρίς αναβάθμιση/αντικατάσταση" - 0 ψήφοι

Τα αποτελέσματα δεν μπορεί φυσικά να θεωρηθούν πως οδηγούν σε ασφαλή συμπεράσματα, ωστόσο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αφορμή για την ιστορική αναδρομή του ενδιαφέροντος του ΕΣ για το UH-60.

Από την αξιολόγηση στο NH-90

Αμέσως μετά τα Ίμια, η Αεροπορία Στρατού (ΑΣ) επιδιώκει την αναβάθμιση του οπλοστασίου της. Έχει ήδη καλύψει τις άμεσες ανάγκες της στον αντιαρματικό τομέα, με την παραλαβή των 20 υπερσύγχρονων επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A, και προσπαθεί να καλύψει τις απαιτήσεις της για σύγχρονα μεταφορικά ελικόπτερα. Κύριως βασίζεται στα AB 205 / UH-1H, που χαρακτηρίζονται από μικρή μεταφορική ικανότητα. Όσον αφορά τα CH-47D, η ΑΣ επιθυμεί την προμήθεια εννέα νέων ελικοπτέρων, από τα οποία δύο θέλει να 'ναι τροποποιημένα για Ειδικές Επιχειρήσεις. Το υψηλό κόστος προμήθειας των νέων Chinook, που ανήκουν στην έκδοση -SD, περιορίζει το πρόγραμμα σε τελικά επτά μονάδες.

Για την αντικατάσταση των AB 205/ UH-1H υποψήφια είναι τα UH-60, AS 532 και Mi-17. Έπειτα από αξιολόγηση των τριών τύπων στο Στεφανοβίκειο, ο διαγωνισμός τροποποιείται, όπως και οι υποχρεωτικές απαιτήσεις. Στον αναθεωρημένο διαγωνισμό παίρνουν μέρος αποκλειστικά τα AS 725, NH-90 και S-92. Στο διαγωνισμό επικρατεί το NH-90, για το οποίο υπογράφεται σύμβαση προμήθειας 16 ελικοπτέρων βασικής έκδοσης και τεσσάρων για Ειδικές Επιχειρήσεις. Για την ιστορία της αξιολόγησης των UH-60, AS 532 και Mi-17 πρέπει να γραφθεί πως το UH-60 παρουσιάζεται, μέσα από δημοσιεύματα της εποχής, ό, τι συγκέντρωσε την καλύτερη βαθμολογία, αν και η διαφορά του από το δεύτερο AS 532 ήταν σχετικά μικρή.

Τα αιτήματα

Τα προβλήματα στην άφιξη και την χρήση των NH-90, σε συνδυασμό με την αδυναμία προμήθειας επιπλέον ελικοπτέρων του τύπου κυρίως λόγω της οξείας οικονομικής κρίσης, οδηγούν το ΓΕΣ στην επανεξέταση του UH-60. Από ό, τι φαίνεται, το 2011 κατατίθεται αίτημα παραχώρησης 40 έως 60 UH-60A/L. Σε ένα, δε, δημοσίευμα αποκαλύπτεται η άμεση παραλαβή ποσότητας του τύπου, με την προϋπόθεση χρήσης τους από τις ΗΠΑ όποτε απαιτηθεί. Το αίτημα χάνει σε δυναμική, αφού επιλέγεται η επιλογή μεταβίβασης 10 ανακαινισμένων CH-47D. To 2015, όμως επιστρέφει στο προσκήνιο, με τον Υπουργό Άμυνας να κάνει λόγο για 40 ελικόπτερα, ενώ νωρίτερα το ίδιο έτος δημοσιεύεται σενάριο προμήθειας 30 UH-60M. Βασικά πλεονεκτήματα της επιλογής των Blackhawk είναι η μεγάλη ποσότητα των ελικοπτέρων που διαθέτουν οι ΗΠΑ, η συμμετοχή τους σε πολέμους, η ομοιοτυπία που προσφέρουν υποσυστήματά τους με άλλα ελικόπτερα της ΑΣ ή του Πολεμικού Ναυτικού.

Παράρτημα: Σε υπηρεσία με το Πολεμικό Ναυτικό  

Τα ελικόπτερα Aegeanhawk πετούν πάνω από τις ελληνικές θάλασσες από το 1995 - (c) ΓΕΝ
Ωστόσο υπάρχουν Blackhawk σε υπηρεσία με τις ΕΕΔ: τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Aegeanhawk του Πολεμικού Ναυτικού. Με το πρώτο ελικόπτερο να παραδίνεται στο Ναυτικό το 1995, τα ελληνικά "Blackhawk" κλείνουν φέτος 21 έτη συνεχούς υπηρεσίας με απόλυτη επιτυχία και μηδενικό δείκτη ατυχημάτων. 

Σχόλια