Οι φρεγάτες S και Meko 200 αποτελούν το σύνολο των φρεγατών του ΠΝ - (c) Γραφείο Τύπου ΓΕΝ |
Των D-Mitch και fox2
Η Ελλάδα σήμερα, είναι μια από τις έξι μεγάλες ευρωπαϊκές ναυτικές δυνάμεις, όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα που απεικονίζονται οι κύριες μονάδες επιφανείας των έξι μεγάλων πολεμικών στόλων της Ευρώπης.
Οι κύριες μονάδες επιφανείας της Μ. Βρετανίας, Γαλλίας, Ιταλίας, Γερμανίας, Ισπανίας και Ελλάδας. |
Γραφιστική απεικόνιση της φρεγάτας Type 26. |
Γραφιστική απεικόνιση της φρεγάτας FTI. |
Γραφιστική απεικόνιση της φρεγάτας PPA. |
Γραφιστική απεικόνιση της φρεγάτας MKS 180. |
Γράφημα της φρεγάτας F-110. |
Δεν είναι όμως μόνον οι μεγάλες δυνάμεις που κάνουν σχέδια για το μέλλον. Είναι και οι μικρότερες όπως της Σουηδίας και της Φιλανδίας που έχουν ανακοινώσει προγράμματα απόκτησης νέων πολεμικών, είναι και της Ρουμανίας που πρόσφατα υπέγραψε την απόκτηση τεσσάρων (4) ελαφρών φρεγατών τύπου Sigma αξίας μεγαλύτερης του 1,6 δις δολλαρίων! Το πρόγραμμα όμως που ξεχωρίζει είναι το από κοινού πρόγραμμα ανανέωσης στόλου που υπέγραψε το Βέλγιο και η Ολλανδία για απόκτηση τεσσάρων (4) νέων φρεγατών προς αντικατάσταση των πρόσφατα μερικώς εκσυγχρονισμένων Karel Doorman και δώδεκα (12) σύγχρονων ναρκαλιευτικών!
Το Πολεμικό Ναυτικό σήμερα. |
Το παρόν άρθρο, θα κλείσουμε, με μια σύνοψη των προγραμμάτων που κατά τη γνώμη μας, θα μπορούσαν να προσφέρουν βελτίωση επιχειρησιακών δυνατοτήτων στο ΠΝ μέχρι τη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης και την επακόλουθη εξαγγελία ναυπηγήσεως νέων πολεμικών πλοίων. Σαφώς πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η απόκτηση ενός ικανού αριθμού πολεμικών με αυξημένες αντιαεροπορικές δυνατότητες για τη προστασία του στόλου. Είτε αυτά θα είναι μεταχειρισμένα αμερικανικά αντιτορπιλικά είτε ότι (απίθανο) άλλο που το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται άμεσα, η χώρα πρέπει να κοιτάξει μακροπρόθεσμα και να προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα ναυπήγησης πολεμικών ομοίως με τις άλλες ευρωπαίκές δυνάμεις. Πολεμικά που θα τις επιτρέψει να διατηρήσει αξιόμαχο στόλο και πέραν του 2030, τουλάχιστον για τρεις δεκαετίες. Η όποια «ευκαιρία» εκ των ΗΠΑ, απλώς θα καθυστερήσει την ανακοίνωση ενός προγράμματος, και πρέπει να ληφθεί ως ευκαιρία μόνο λόγω άμεσης κάλυψης επιτακτικών αναγκών και φυσικά μέχρι της βελτίωσης των δημοσιονομικών.
Παρακάτω, αναφέρουμε 24 προγράμματα, μικρά και μεγάλα, που στόχο έχουν να βελτιώσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες του στόλου και την αποτελεσματικότητά του. Τα περισσότερα εκ των προγραμμάτων είναι χαμηλού κόστους και στόχο έχουν να διατηρήσουν το αξιόμαχο του στόλου για τουλάχιστον μια δεκαετία. Μερικά εξ αυτών, όπως κάποιος εύκολα θα παρατηρήσει, έπρεπε ήδη να έχουν υλοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια. Να σημειωθεί εδώ ότι εξυπακούεται η συνεχής υποστήριξή των μεσών και των συστημάτων που αυτά φέρουν.
Τα προγράμματα είναι τα εξής, χωρίς κατάταξη προτεραιότητας:
Τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένας περιορισμένος εκσυγχρονισμός των φρεγατών Meko 200. |
Το ναυπηγικό πρόγραμμα των υποβρυχίων πρέπει να συνεχιστεί για ακόμη δύο Type 214. |
>Βελτίωση αντιπυραυλικής άμυνας πλοίων. Προμήθεια πυρομαχικών AHEAD των 30mm για βελτίωση πυροβόλων επί των πυραυλακατών καθώς και εκσυγχρονισμό των συστημάτων Phalanx σε 1Β.
Η αναβάθμιση σε Phalanx Block 1B των συστημάτων του τύπου στα πλοία του στόλου είναι μονόδρομος. |
>Βελτίωση ανθυποβρυχιακής άμυνας μονάδων επιφανείας με προσθήκη Lescut ή άλλου αναλώσιμουσε εκτοξευτές αναλωσίμων τύπου Mk36 που φέρουν οι 13 φρεγάτες, οι πέντε (2) πυραυλάκατοι κλάσης Ρουσσέν, τα τέσσερα μεγάλα περιπολικά κλάσης Μαχητής και τα πέντε αρματαγωγά κλάσης Ιάσων. Να τονιστεί εδώ ότι οι μεγάλες μονάδες προστατεύονται από υποβρύχιες επιθέσεις μόνο από το σύστημα Nixie και με... ελιγμούς!
Επεξεργασμένη φωτογραφία φρέγατας S με εγκατεστημένο το Strales. |
>Προμήθεια σύγχρονων τορπιλών (πρωτίστως για υποβρύχια και στη συνέχεια για μεγάλες μονάδες επιφανείας και εναέρια μέσα).
Επεξεργασμένη φωτογραφία πυραυλακάτου Combattante III με εγκατεστημένο Strales. |
>Καλύτερη συνεργασία με ΛΣ - ΕΛΑΚΤ με αύξηση επιρροής στις προδιαγραφές διαγωνισμών προμηθειών - συνδιαχείρηση εναέριων μέσων.
Επεξεργασμένη κανονιοφόρος κλάσης Μαχητής με εγκατεστημένο Strales. |
>Εκσυγχρονισμός ελικοπτέρων AegeanHawk.
Οι ολλανδικές και βελγικές φρεγάτες M έχουν πρόσφατα υποστεί εκσυγχρονισμό. |
>Αντικατάσταση μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών Kortenaer με αποσυρθέντων πέραν του 2020 φρεγατών κλάσης Karel Doorman (εισήλθαν σε υπηρεσία στις αρχές του ’90), πολεμικών προσφάτως εκσυγχρονισμένων και με εξαιρετικές δυνατότητες φρεγατών γενικής χρήσης. Η αφαίρεση των Goalkeeper που αυτές φέρουν και αντικατάστασή τους με Phalanx από τις αποσυρθέντες σε συνδυασμό με την προσθήκη ESSM στα 16 κελιά, θα προσδώσει πολύ ικανά πολεμικά με πλήρη ομοιοτυπία συστημάτων με τα λοιπά πλοία του στόλου.
>Εξέταση για απόκτηση δύο πρόσθετων ναρκοθηρευτικών είτε Tripartite, Avenger ή Gaeta.
Το Τουρκικό Ναυτικό έχει κατασκευάσει σταθερές βάσεις για A/A συστήματα Stinger στις ΤΠΚ. |
>Αντικατάσταση των έξι παλαιών παράκτιων περιπολικών με έναν κοινό τύπο, μικρού βυθίσματος, εξοπλισμένων με ηλεκτροοπτικά συστήματα, σύστημα εκτόξευσης αναλωσίμων, και οπλισμένων με RWS (ελαφρύ πυροβόλο, πολυβόλο, βομβιδοβόλο) και δυνατότητες μεταφοράς ανδρών ειδικών δυνάμεων και ελαστικής λέμβου. Εκτός κι αν τα παραλάβει το Λιμενικό Σώμα και επιτελέσει (όπως θα έπρεπε να ισχύει) αυτό το ρόλο και απαλλαγεί από αυτόν το Πολεμικό Ναυτικό.
Επεξεργασμένη φωτογραφία αρματαγωγού κλάσης Σάμος με εγκατεστημένο Strales. |
>Προσθήκη RWS (remote weapon systems) σε σκάφη επιφανείας. Δεν νοείται να μην υπάρχει ούτε ένα σύστημα RWS στο στόλο ενός σύγχρονου ναυτικού, ειδικά στα μεγάλα πολεμικά, και να στηρίζεται σε πολυβόλα και πυροβόλα της εποχής του B’ ΠΠ.
>Προμήθεια μεταχειρισμένων σύγχρονων ρυμουλκών λιμένος προς αντικατάσταση παλαιών.
Περίκλειστος και ανοικτός πυργίσκος πυροβόλου Bofors. |
>Εκσυγχρονισμός ναρκοθηρευτικών Hunt παράλληλα με το πρόγραμμα του Βασιλικού Ναυτικού.
>Προσθήκη πυροβόλου OTOMelara 76mm (από αποσυρθέντα S148) ή Bofors 40mm (από τα αποθέματα του ΠολεμικούΝαυτικού) στην οροφή του υποστέγου του πλοίου υποστήριξης Προμηθέα για βελτίωση της επιβιωσιμότητάς του.
Το LCVP 36-F θα πρέπει να αντικαταστήσει τα παλαιότερα ΑΒΑΚ. |
>Πλήρης αντικατάσταση των παλαιών ΑΒΑΚ με απόκτηση των νεοτέρων LCVP 36-F της Motomarine λόγω αδυναμίας προμήθειας σύγχρονων αμφίβιων τεθωρακισμένων για τους πεζοναύτες. Τα LCVP του τύπου επιτυγχάνουν ταχύτητα των 20 κόμβων ενώ διακρίνονται από υψηλή αξιοπιστία όπως μαρτυρά και η καθολική τους χρήση σε κάθε αποβατική άσκηση. Αδιευκρίνιστο είναι γιατί υπηρετούν μόνο έξι από τον τύπο όταν τα πέντε αρματαγωγά φέρουν από τέσσερα το καθένα.
Σύνδεσμοι
http://navalanalyses.blogspot.gr/2016/09/the-major-surface-combatants-of-most.html
Καλησπέρα από όσο γνωρίζω τα 4 πλοία κλάσης Doorman αποσύρονται το 2022-2023 δεν θα είναιμεγάλης ηλικίας τοτε δεδομένου ότι ναυπηγήθηκαν την περίοδο 1991-1995
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς θα πλησιάζουν τα 30 έτη σε υπηρεσία όταν (αν) τα παραλάβουμε. Όμως είναι τα μόνα σκάφη που πληρούν τις εξής προϋποθέσεις: ομοιοτυπία συστημάτων, πρόσφατα εκσυγχρονισμένα πολεμικά (με τεχνολογία αιχμής σε κάποιες κατηγορίες αισθητήρων) και προερχόμενα από ναυτικό με μακρά και εξαιρετική παράδοση συνεργασίας. Δε διαβλέπω άλλη κλάση που πληρεί τις απαιτήσεις αυτές και συγχρόνως να μπορούν να υπηρετήσουν για 10 ακόμα έτη αντικαθιστώντας αποτελεσματικά τις μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλεπω την Ιταλια ως μεγαλη πηγη αποκτησης πολεμικων πλοιων στο εγγυς μελλον. Πρωτα και κυρια τα Durand dela Penne, τα Minerva που δυστυχως χασαμε τα μισα και κατεληξαν στην ακτοφυλακη του Μπαγλαντες, τα Comandati, τα Stromboli στην θεση των Type 701 ακομα και τα San Giorgio/Giusto ειναι μεσα στις δυνατοτητες μας. Τελος υπαρχουν πολλα ΑΒ-212 γενικης χρησης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μεγαλο σκανδαλο ειναι τα Ν/ΘΗ: Θα εχουμε 6-7 πλοια, τριων διαφορετικων τυπων!!!!!!!!!!, παγκοσμια πρωτοτυπια....