Ψηφοφορία | Είναι Απαραίτητη η Αναβάθμιση των Leopard 1;

Ο ΕΣ είναι ο μεγαλύτερος χρήστης ενεργών Leopard 1 παγκοσμίως (c) Γραφείο Τύπου ΓΕΣ
"Όχι, πρέπει να αποκτηθούν M1 / Leopard 2" είναι η απάντηση στην ερώτηση εάν είναι απαραίτητη η αναβάθμιση των Leopard 1, στο πλαίσιο ψηφοφορίας που φιλοξενήθηκε στην "ΙΔΒΑΜ". Ακολούθησε η επιλογή "Ναι, ως ΑΩ σε πιθανή αναβάθμιση των Leopard 2", ενώ οι άλλες δύο επιλογές δεν έλαβαν καμία προτίμηση. 

Η Ψηφοφορία 

Στην ψηφοφορία, χρονικής διάρκειας 30 ημερών, υπήρξαν 24 ψήφοι.  Πιο συγκεκριμένα έλαβαν:
  1. "Όχι, η κατάσταση είναι ικανοποιητική" - Καμία ψήφος
  2. "Όχι, πρέπει να αποκτηθούν M1 / Leopard 2" - 18 ψήφοι
  3. "Ναι, με τοποθέτηση πυροβόλου 120mm" - Καμία ψήφος
  4. "Ναι, ως ΑΩ σε πιθανή αναβάθμιση των Leopard 2" - 6 ψήφοι 


Τα αποτελέσματα δεν μπορεί φυσικά να θεωρηθούν πως οδηγούν σε ασφαλή συμπεράσματα, ωστόσο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αφορμή τόσο ως προς τις επιλογές του ΕΣ για την προμήθεια πρόσθετων αρμάτων μάχης γ΄ γενιάς όσο και για τη δυνατότητα βελτίωσης του Leopard 1 υπό το πρίσμα μιας αναβάθμισης του Leopard 2, τα οποία σήμερα είναι η αιχμή του δόρατος των ελληνικών τεθωρακισμένων.
 
Σε υπηρεσία είναι 170 Leopard 2A6Hel (c) Γραφείο Τύπου ΓΕΣ
Στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των ΕΕΔ μετά τα Ίμια (1996) υπήρξε πρόθεση για την προμήθεια 496 αρμάτων μάχης γ΄ γενιάς, σε δύο φάσεις των 246 και 250. Εκείνη την περίοδο τα οπλοστάσια της Ελλάδας και της Τουρκίας περιορίζονταν σε παλαιότερα άρματα β΄ γενιάς (Leopard 1, M48, M60), τα οποία είχαν υποστεί στην καλύτερη περίπτωση αναβάθμιση του ΣΕΠ (Leopard 1A5, M48A5 MOLF, M60A3TTS, M48A5T2). Ο αντίστοιχος τουρκικός σχεδιασμός ξεκίνησε για κατασκευή 3.000 νέων αρμάτων αλλά περιορίστηκε σε 1.000 μονάδες. 

Στην τουρκική περίπτωση, οι εξελίξεις ήταν βραδείς - απότοκο της οικονομικής κρίσης της αρχής της δεκαετίας του 2000 αλλά και ενίσχυσης της Τουρκικής Αεροπορίας και Τουρκικού Ναυτικού πρώτα αντίστοιχα. Η τελική επιλογή αφορούσε την απόκτηση τεχνολογίας από τη Ν. Κορέα και την απόφαση κατασκευής τεσσάρων παρτίδων των 250 Altay διαδοχικά, ενώ βραχυπρόθεσμα αγοράστηκαν 339 μεταχειρισμένα Leopard 2A4 και αναβαθμίστηκαν 170 M60 σε επίπεδο Μ60Τ.

Η Ελλάδα, αντίθετα, ανέθεσε έργο κατασκευής 170 Leopard 2A6Hel στις ΕΛΒΟ και KMW. Ως ενδιάμεση λύση αγοράστηκαν 183 Leopard Α4. Το κενό μεταξύ των 496 σχεδιάζομενων και των 353 σύγχρονων αρμάτων μάχης ήταν όμως εμφανές. Στο πλαίσιο αυτό επιχειρήθηκε το 2011-2014 η προμήθεια αρχικά 400 και μετά 90 ανακατασκευασμένων M1A1 Abrams  από τις ΗΠΑ, χωρίς όμως επιτυχία. Οι τελευταίες εξελίξεις στην ενίσχυση του αριθμού αρμάτων μάχης γ' γενιάς, έτσι, θα μπορούσαν πιθανώς να οδηγήσουν στο μέλλον σε επιλεκτική αναβάθμιση μέρους των ελληνικών Leopard 1A5.

Αντίθετα με τις γνώμες των περισσοτέρων ο σχεδιασμός απόκτησης νέων αρμάτων μάχης, όπως του M1 Abrams, δεν έχει ακυρωθεί (c) Αμερικανικός Στρατός
Ένα τέτοιο πρόγραμμα θα μπορούσε να συνδυαστεί για λόγους κόστους με την ανάγκη αναβάθμισης των Leopard 2 και να περιλαμβάνει την τοποθέτηση των πλεονασματικών υποσυστημάτων των τελευταίων, ίσως με ενίσχυση της θωράκισης, σε ισάριθμη ποσότητα (183 ή 353) Leopard 1A5. Υπενθυμίζεται, στο παρελθόν υπήρξε ενδιαφέρον για την αναβάθμιση 225 Leopard 1A4/V, αλλά το πρόγραμμα εγκαταλήφθηκε ώστε να ενισχυθεί η χρηματοδότηση του Νέου Άρματος Μάχης (δλδ. του Leopard 2A6HEL). Στο περιθώριο ενίσχυσης της γερμανικής πρότασης, τέλος, τότε προτάθηκε η επιλογή μεταβίβασης 41 Leopard 1A5 Ophelios, επιλογή που επίσης δεν τελεσφόρησε. Ενδεχόμενη βελτίωση των μαχητικών επιδόσεων των Leopard 1A5 θα μπορούσε να δώσει «ανάσες» τα δύσκολα επόμενα χρόνια μέχρι να επιτευχθεί η επιθυμητή απόκτηση M1 Abrams ή Leopard 2.

Το θετικό,τουλάχιστον, είναι ό, τι στο εξοπλιστικό πρόγραμμα 2011-2025 έχει υπάρξει πρόνοια για την ενίσχυση του αριθμού των τεθωρακισμένων του ΕΣ. Το αρνητικό είναι πως η διάθεση των κυριότερων πιστώσεων δεν πρέπει να αναμένεται παρά κατά την τελευταία πενταετία υλοποίησής του.

Σχόλια