«Baz 2000 & Barak 2020» | Τα Ισραηλινά F-15A/B/C/D & F-16C/D


Βλήμα Popeye αναρτημένο σε F-15 (c) f-16.net
Αν και η πολεμική αεροπορία του Ισραήλ αναμένει την έναρξη της εποχής των μαχητικών 5ης γενιάς, με τα δύο πρώτα F-35I να φθάνουν στη χώρα στις 12.12.2016, αντιμετωπίζει στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα ζήτημα μαζικής απόσυρσης γηρασμένων αεροσκαφών. Με αφορμή την έναρξη παραδόσεων >10 μεταχειρισμένων μαχητικών F-15C/D, το ακόλουθο σημείωμα αναφέρεται στα δύο σημαντικότερα εγχώρια προγράμματα αναβάθμισης των F-15A/B/C/D και F-16C/D, «BΑΖ 2000» & «BARAK 2020».

«BΑΖ 2000» 

Ο αριθμός των F-15A/B/C/D/I που βρίσκονται σε χρήση είναι 83, εκ των οποίων 58 F-15A/B/C/D. Στον αριθμό πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον ακόμη 10 F-15D. Το Ισραήλ παρέλαβε τα πρώτα δύο F-15A και δύο -B το 1976. Τα αεροσκάφη χρησιμοποιήθηκαν κυρίως για δοκιμές, στην προσπάθεια να αποδειχθεί αν ο τύπος ήταν κατάλληλος. Άλλα 19 F-15A και δύο -B αποκτήθηκαν το 1978. Τα 25 F-15A/B εξόπλισαν την 133Μ. Το στόλο ενίσχυσαν 18/8 F-15C/D το διάστημα 1982-1983. Ως δώρο για τη στάση της στον Β' Πόλεμο του Κόλπου δόθηκαν στην Ισραηλινή Αεροπορία επιπλέον 12/1 F-15A/B. Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, τέλος, έγινε προμήθεια 25 F-15I, ειδική παραλλαγή του F-15E Strike Eagle. Μαζί, πραγματοποιήθηκε αναβάθμιση 50 παλαιότερων μαχητικών στο επίπεδο «Baz 2000».

Οι εργασίες υλοποιήθηκαν την περίοδο 1995-2005. Κατά τη διάρκειά τους, στα αεροσκάφη μεταφέρθηκαν δυνατότητες που υπήρχαν στα κορυφαία 25 F-15I, αλλά και άλλες καινοτόμες ικανότητες που διατέθηκαν αποκλειστικά στα Baz. Το ραντάρ τροποποιήθηκε για να βάλλει τον πύραυλο εναέριας μάχης BVR AIM-120 AMRAAM. Το κόκπιτ βελτιώθηκε με την τοποθέτηση νέων MFDs και πιστοποίηση συστήματος HMD DASH, ενώ εγκαταστάθηκαν νέα συστήματα ζεύγης δεδομένων και (δορυφορικών) επικοινωνιών, ειδικά στα διθέσια F-15B/D. Ο υπολογιστής αποστολής αντικαταστάθηκε με αυτόν του F-15I. Ο οπλισμός, τέλος, βελτιώθηκε μετά την πιστοποίηση νέων όπλων - JDAM, GBU-15, Python IV και AIM-9L/M Sidewinder. Άλλο ένα κατευθυνόμενο όπλο που πιστοποιήθηκε ήταν ο εγχώριος Popeye (AGM-142). Τα F-15 απέκτησαν παράλληλα και ρόλο φωτο-αναγνώρισης με την χρήση σχετικού ατρακτιδίου. Στο μέλλον σχεδιάζεται η περαιτέρω βελτίωση των επιδόσεων του ραντάρ, του συστήματος αυτοπροστασίας, η ανακαίνιση του κόκπιτ και η πιστοποίηση νεότερων όπλων.

«BARAK 2020»

Συνολικά εκσυγχρονίστηκε στο επίπεδο Barak 2020 το σύνολο των F-16C/D (c) Ισραηλινή Αεροπορία
Πέρα από τα 99 F-16I, σε χρήση βρίσκονται 188 F-16A/B/C/D. Με τον κύριο σχεδιασμό να ορίζει την απόσυρση των F-16A/B, όπως συνέβη με τα F-15A/B/C/D δόθηκε το πράσινο φως του εκσυγχρονισμού των F-16C/D στο επίπεδο Barak-2020. Αυτή τη φορά τα αεροσκάφη έπρεπε να μοιάζουν όσο το εφικτότερο με τα F-16I. Για να γίνει αυτό, 124 F-16C/D Block 30 & 40 υπέστησαν τροποποιήσεις στο κόκπιτ, τα ηλεκτρονικά καθώς επίσης πιστοποιήθηκαν σειρά αμερικανικών και εγχώριων όπλων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι κατευθυνόμενες βόμβες GBU-39 SDB (με εμβέλεια έως 110km) και οι συλλογές πυρομαχικών SPICE (με βεληνεκές 60 έως 100km ανάλογα με την έκδοση). Μαζί με τα παραπάνω, που αναφέρονται σαν παραδείγματα, τα Barak 2020 φέρουν πλήθος άλλων εγχώριων όπλων και αισθητήρων. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε το 2014, αλλά οι πιστοποιήσεις όπλων τρέχουν μέχρι σήμερα. Στο τέλος, όταν τα 33 F-35I μπουν σε υπηρεσία, η Ισραηλινή Αεροπορία θα διαθέτει μόνο τρεις τύπους και περίπου πέντε διαφορετικές εκδόσεις μαχητικών, έξι εφόσον αποκτηθούν F-15SE.

Σχόλια