ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ | ΠΟΙΟ ΘΕΩΡΕΙΤΕ ΠΙΘΑΝΟΤΕΡΟ ΓΙΑ ΝΕΟ ΤΟΜΑ ΤΟΥ ΕΣ;

Ένα "Εγχώριο ΤΟΜΑ από την ΕΛΒΟ" θεωρείται πιθανότερο για νέο ΤΟΜΑ του ΕΣ, σύμφωνα με τη δημοφιλέστερη απάντηση στο πλαίσιο ψηφοφορίας που έγινε στο ιστολόγιο. 

Τα τελικά αποτελέσματα
Τα τελικά αποτελέσματα
Στην ψηφοφορία, που είχε διάρκεια 30 ημερών με εναρκτήρια μέρα την 1/2/2015, βρέθηκαν 25 ψήφοι. Η επιλογή "Εγχώριο ΤΟΜΑ από την ΕΛΒΟ" έλαβε 8 προτιμήσεις. Ακολούθησε το "Κανένα" επτά ψήφους. Τρίτα ήταν το "BMP-3" και "M2 Bradley" με 4 προτιμήσεις. Τέλος το "Marder 1" ψηφίστηκε δύο φορές. Τα αποτελέσματα δεν μπορεί φυσικά να θεωρηθούν πως οδηγούν σε ασφαλή συμπεράσματα, ωστόσο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αφορμή για σύντομη αναδρομή στις προσπάθειες ανάπτυξης τεθωρακισμένων οχημάτων από την ελληνική εταιρία.

 
ΤΟΜΠ αντί ΤΟΜΑ: Λεωνίδας Ι/ΙΙ 
Τα οχήματα της οικογένειας "Λεωνίδας" ήταν τα πρώτα τεθωρακισμένα που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα, αλλά αποκτήθηκαν μόνο στην έκδοση ΤΟΜΠ - (c) ΕΛΒΟ
Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, με νωπή την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, ο ΕΣ θέλησε να εξοπλίσει τα νησιά του Ανατ. Αιγαίου με ένα σύγχρονο ελαφρύ τεθωρακισμένο όχημα. Η ύπαρξη της ΕΛΒΟ (τότε STEYER ΕΛΛΑΣ), και οι στενές σχέσεις της με την αυστριακή εταιρία STEYER, οδήγησε στην επιλογή παραλλαγής του 4K7FA που στην ελληνική περίπτωση ονομάστηκε Λεωνίδας. Τα πρώτα δύο οχήματα βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής το 1982 και ως τις αρχές του 1985 είχε ολοκληρωθεί σύμβαση παραγωγής 100 Λεωνίδας Ι.

Το 1988 υπογράφεται νέο συμβόλαιο παραγωγής 344 Λεωνίδας ΙΙ. Η πρόταση υπερίσχυσε σε διαγωνισμό προγράμματος απόκτησης 300 ΤΟΜΑ, όπου συμμετείχαν επίσης τα MCV 80 Warrior, AIFV και Marder 1. Ωστόσο, αυτός υπήρξε για ΤΟΜΑ μόνο κατ' όνομα αφού τα υποψήφια οχήματα αξιολογήθηκαν αποκλειστικά ως προς το σκάφος, αφήνοντας εκτός κριτηρίων την ύπαρξη και τις επιδόσεις του πύργου. Βέβαια, η ΕΛΒΟ αργότερα παρουσίασε προτάσεις τροποποίησης σε ΤΟΜΑ αλλά και σειρά οικογένειας με βάση το Λεωνίδας για αρκετούς ρόλους, όμως καμία δεν επιλέχθηκε. Τη δεκαετία του 1990 δόθηκε μία τελευταία παραγγελία για 57 Λεωνίδας ΙΙ. Το πρόγραμμα πάντως είχε και θετικά: για πρώτη φορά κατασκευάστηκε εγχωρίως τεθωρακισμένο όχημα, το προσωπικό και η εταιρία απέκτησαν τεχνογνωσία και σημειώθηκε περαιτέρω δραστηριότητα στην εξέλιξη νέων προγραμμάτων.

ΤΟΜΑ Αλέξανδρος και Κένταυρος
Μακρινή παραλλαγή του ΤΟΜΑ Αλέξανδρος θα είναι το βρετανικό Scout SV - (c) Βρετανικό υπουργείο Άμυνας
Μετά την επιλογή του Λεωνίδας ΙΙ από τον ΕΣ, η ΕΛΒΟ και η STEYER συνέχισαν τη συνεργασία τους για την ανάπτυξη ενός ΤΟΜΑ, που στην ελληνική εκδοχή του ονομάστηκε Αλέξανδρος. Η παραγωγή του ωστόσο δεν προχώρησε λόγω του για τα δεδομένα της εποχής υψηλού κόστους ανά μονάδα. Σήμερα ο Αλέξανδρος, με το όνομα Ulan / Pizarro έχει αποκτηθεί από την Αυστρία και την Ισπανία, ενώ η Μεγάλη Βρετανία αναπτύσσει έκδοσή του, το Scout SV.
Το ΤΟΜΑ Κένταυρος ήταν προσπάθεια ανάπτυξης ενός μικρότερου Αλέξανδρος - (c) ΕΛΒΟ
To 1998 παρουσιάστηκε στο κοινό το ΤΟΜΑ Κένταυρος, μία ιδιωτική πρωτοβουλία της ΕΛΒΟ για την κάλυψη των αναγκών του Στρατού Ξηράς. Το όχημα πέρασε με επιτυχία την αξιολόγηση και υπέστη τροποποιήσεις βελτίωσης που οδήγησαν σε απόφαση αγοράς 140+140 οχημάτων. Η απόφαση όμως δεν υλοποιήθηκε και οι πόροι στράφηκαν στις ανεπιτυχείς προσπάθειες αγοράς 422 μεταχειρισμένων Marder 1 αρχικά και 415 BMP-3 τελικά. Ο Κένταυρος παρέμεινε στο στάδιο του πρωτότυπου, με τις πλέον πρόσφατες εξελίξεις να κάνουν λόγο για προσπάθεια εξεύρεσης πόρων από την ΕΛΒΟ για την εξέλιξη του οχήματος.

Αντί Επιλόγου

Αν και ένα εγχώριο ΤΟΜΑ από την ΕΛΒΟ συγκέντρωσε στην ψηφοφορία του ιστολογίου τις περισσότερες προτιμήσεις, πιο ρεαλιστική φαντάζει η μη ανάπτυξη και παραγωγή ενός ελληνικού ΤΟΜΑ, ιδιαίτερα στις σημερινές οικονομικές συνθήκες. Εάν όμως ένα τέτοιο πρόγραμμα ξανάζωντανέψει, θα οφείλει να συγκεράσει τις απαιτήσεις του ΕΣ, την ικανότητα εξαγωγών και την υιοθέτηση όλων των πρόσφατων τεχνολογικών εξελίξεων στο χώρο.

Παράρτημα: Τροχοφόρο ΤΟΜΑ Pandur

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η ΕΛΒΟ βρέθηκε κοντά στην πώληση στις ΕΕΔ 50 τροχοφόρων ΤΟΜΑ Pandur. Αν και η προμήθεια δεν έγινε, το πρωτότυπο που κατασκεύασε η ελληνική εταιρία δοκιμάστηκε από διάφορους στρατούς στο εξωτερικό. 

Σχόλια