ΕΛΛΑΔΑ | 1 - 2014/15

Το παρόν σημείωμα είναι περίληψη των κυριότερων γεγονότων το τελευταίο εξάμηνο, από τις 21 Ιουλίου 2014 έως τις 21 Ιανουαρίου 2015:

Προϋπολογισμός
Σε 3,25 δις Ευρώ θα ανέλθει ο αμυντικός προϋπολογισμός για το 2015. Από αυτά 700 εκατ. θα διατεθούν για πιστώσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Ειδικές Δυνάμεις
Το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) αναπτύσσει τους τελευταίους μήνες ταχύπλοο σκάφος που προορίζεται για την κάλυψη αναγκών της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών. Το πρόγραμμα φέρει το όνομα «Ωκύαλος». Το σκάφος αναμένεται να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό στις αρχές του τρέχοντος έτους. Εν τω μεταξύ, με μη υλοποίηση κινδυνεύει η παράδοση τεσσάρων ΣΑΠ τύπου Mk. V, αφού θεωρείται πιθανή η αποδέσμευση όλων των σκαφών σε άλλη χώρα.


Στρατός Ξηράς
Το κόστος είναι ο παράγοντας που έχει αποτρέψει την εισαγωγή του άρματος μάχης M-1A1 στο οπλοστάσιο του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ) αναφέρει ο Α/ΓΕΕΘΑ σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Η Καθημερινή». Κατά αυτό, «η προμήθεια δεν είναι δωρεάν. Θα μας στοιχίσει 1,9 δις Ευρώ και γι' αυτό από την πλευρά μας έχει απορριφθεί». Είχε προηγηθεί το καλοκαίρι του 2014 αμερικανική απάντηση στην ελληνική αίτηση σχετικά με τη δυνητική πώληση 90 αρμάτων μάχης M-1A1. Το συνολικό κόστος εκτιμήθηκε σε 560 εκατομμύρια $ ή περίπου 417 εκατ. Ευρώ. Στο κόστος περιλαμβανόταν  συναφής εξοπλισμός και ποσότητα πυρομαχικών. Πέρα από τα Abrams, το Υπουργείο Άμυνας εξετάζει γερμανική προσφορά παραχώρησης 100 αρμάτων μάχης Leopard-1A5 που έγινε γνωστή στις αρχές Δεκεμβρίου. Πρόοδος, τέλος, σημειώθηκε στο πολύπαθο πρόγραμμα απόκτησης πυρομαχικών για τα άρματα μάχης Leopard-2A4/A6Hel. Με ανακοίνωσή της η εταιρία Rheinmetall γνωστοποίησε τον περασμένο Αύγουστο την έναρξη της υλοποίησης της σύμβασης για 12.000 σύγχρονα πυρομαχικά μέσα στο 2014. Στις προτεραιότητες του ΓΕΣ επίσης παραμένει η προμήθεια επιπλέον 30.360 βλημάτων για την κάλυψη των αναγκών στα άρματα μάχης με κάνη 120mm. Το πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 148 εκατ. Ευρώ.

Στις 10 Νοεμβρίου έφθασαν τα 460 τεθωρακισμένα οχήματα της οικογένειας M-113 που παραχώρησαν οι ΗΠΑ προς την Ελλάδα. Τα οχήματα ξεφορτώθηκαν στα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Σε μία άλλη εξέλιξη, στις 3 Δεκεμβρίου έγιναν δοκιμές από την 96 ΑΔΤΕ του πιλοτικού προγράμματος BMP-1/ZU-23. Οι δοκιμές χαρακτηρίστηκαν επιτυχείς. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο ΕΣ θέλει 50 BMP-1/ZU-23 και 50 M-113/M-61.

Μετά την επιτυχημένη ένταξη σε υπηρεσία των 232  M-109A3GE2, η προσοχή του Πυροβολικού Μάχης μεταφέρεται στην αναβάθμιση και ενίσχυση των συστημάτων MLRS, για τα οποία σχεδιάζεται εκσυγχρονισμός των οχημάτων-εκτοξευτών στην έκδοση M270A1 και η αγορά νέων ρουκετών και πυραύλων εδάφους-εδάφους. Ο προϋπολογισμός για τα δύο προγράμματα εκτιμάται σε 365,5 εκατ. και 157 εκατ. Ευρώ αντίστοιχα. Μαζί με την αναβάθμιση των διαθέσιμων MLRS, ο ΕΣ αναμένεται να ενισχυθεί με 40 μεταχειρισμένα βελτιωμένα συστήματα του τύπου από τα αποθέματα του Αμερικανικού Στρατού. Σαν αποτέλεσμα θα υπάρξει διπλασιασμός του αριθμού συστημάτων MLRS σε υπηρεσία, που σε συνδυασμό με τα νέα όπλα θα απογειώσει τις ικανότητες αποτροπής του ΕΣ. Το κόστος της συγκεκριμένης αγοράς εκτιμάται σε 5,2 εκατ. Ευρώ. Για την προμήθεια βλημάτων πυροβόλων με κάνη 155mm έχει ακόμη προϋπολογιστεί κονδύλι 37,5 εκατ. Ευρώ. Όσον αφορά το Α/Α Πυροβολικό, υπογράφτηκε το Δεκέμβριο η συμφωνία υποστήριξης των α/α συστημάτων TOR-M1 και OSA-AKM.

Η Αεροπορία Στρατού επιθυμεί την ενίσχυση των επιθετικών και μεταφορικών της ικανοτήτων. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το ΓΕΣ έχει ξεκινήσει διαδικασία αιτήματος για έως 60 εξοπλισμένα ελικόπτερα τύπου OH-58D από τις ΗΠΑ. Τα ελικόπτερα αποσύρονται στο πλαίσιο περικοπών από τις τάξεις του Αμερικανικού Στρατού. Επιπλέον, όλα δείχνουν ό, τι θα γίνει σύντομα απόκτηση πυρομαχικών για τα επιθετικά ελικόπτερα AH-64A/D, αν και η επιτακτική αναβάθμιση των AH-64A σε -D όμως εξακολουθεί να παραμένει μετέωρη. Στο χώρο των μεταφορικών ελικοπτέρων, σε 11 έχουν φθάσει τα παραδοθέντα μεταφορικά ελικόπτερα NH-90TGRA. Τα τρία τελευταία έφθασαν στην Ελλάδα στις 30 Ιουλίου, 18 Νοεμβρίου και τις 18 Δεκεμβρίου. Στο έτερο μέτωπο των αερομεταφορών, πράσινο φως υπήρξε για την απόκτηση 10 μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D από τα αποθέματα του Αμερικανικού Στρατού. Τα 10 Chinook, πριν παραδοθούν στην ΑΣ, θα υποστούν πρόγραμμα ανακαίνισης. Το κόστος του προγράμματος θα ανέλθει σε 150 εκατ. $.

Πολεμικό Ναυτικό
Στις 6 και 20 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκαν οι επίσημες τελετές καθέλκυσης των υποβρυχίων «Πιπίνος» και «Ωκεανός», κλάσης Type 214 και Type 209/1200 AIP αντίστοιχα. Οι δοκιμές των σκαφών χαρακτηρίζονται επιτυχείς. Το Φεβρουάριο αναμένεται η καθέλκυση του υποβρυχίου «Ματρώζος», τρίτου από τα έξι Type 214 που έχει παραγγείλει το ΠΝ.

Το πρόγραμμα ΕΜΖ των τεσσάρων φρεγατών MEKO 200HN θα περιοριστεί επί τω πλείστω στην αντικατάσταση των κύριων αισθητήρων, ενώ οι εργασίες με τα σημερινά δεδομένα θα γίνουν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, τονίζει δημοσίευμα του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία». Προωθείται επίσης η βελτίωση της υποστήριξης των πλοίων τύπου S σε συνεργασία με τα ΗΑΕ.

Σημαντική τροπολογία πέρασε από το Κοινοβούλιο για το ναυπηγικό πρόγραμμα των τριών ΤΠΚ Super Vita. Σε αυτήν περιλαμβάνεται η επισκευή της ΤΠΚ «Μυκονιός». Με την επιτυχή παράδοση των σκαφών, η Διοίκηση Ταχέων Σκαφών θα αποτελείται επί τω πλείστω από νέες ή αναβαθμισμένες πυραυλακάτους. Επιπλέον, το ΠΝ προωθεί τον επανεξοπλισμό των ΤΠΚ Combattante IIIB με πυραύλους επιφανείας-επιφανείας Harpoon.

Η κάλυψη των απαιτήσεων για Αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) φαίνεται ό, τι θα υλοποιηθεί μέσω εκσυγχρονισμού τεσσάρων, με επιλογή επέκτασης σε ακόμη ένα, P-3B αντί δυνητικού κόστους 394 εκατ. Ευρώ. Δημοσίευμα της εφημερίδας «Παραπολιτικά», υπογραμμίζει ό, τι η επαναφορά των τεσσάρων ΑΦΝΣ P-3 θα γίνει σε δύο φάσεις, για να ακολουθήσει η αναβάθμισή τους. Τα «αναγεννημένα» P-3 θα υπηρετούν με το έμβλημα του Πολεμικού Ναυτικού και θα εξοπλίσουν τη Μοίρα Αεροπορίας Ναυτικού (ΜΑΝ). Τα αεροσκάφη πρόκειται να παραδοθούν έως επτά έτη από την υπογραφή της σύμβασης - κάτι που έχει δημιουργήσει ιδιαίτερη κριτική. Η εναλλακτική πρόταση αναφερόταν στην αγορά πέντε μεταχειρισμένων AP-3C της πολεμικής αεροπορίας της Αυστραλίας, ο χρόνος παράδοσης των οποίων θα μπορούσε να αρχίσει το 2015 με κόστος έως 140 εκατ. Ευρώ. Όσον αφορά τη δύναμη ελικοπτέρων, συνεχίζεται αθόρυβα το πρόγραμμα υποστήριξης των ελικοπτέρων Seahawk από τις φρεγάτες S.

Πολεμική Αεροπορία
Ενδιαφέρουσες δηλώσεις του Α/ΓΕΑ φιλοξενεί δημοσίευμα του στρατιωτικού συντάκτη Λεωνίδα Μπλαβέρη για την εφημερίδα «Παραπολιτικά». Σύμφωνα με αυτές, «η Ελλάδα έτσι και αλλιώς δεν μπορεί να ακολουθήσει τον φρενήρη ρυθμό της Τουρκίας στις εξαγγελίες εξοπλιστικών προγραμμάτων. Αυτό που έχει θέλουμε και προς τα εκεί στρέφουμε την προσπάθεια μας είναι να έχουμε αυτά τα οπλικά συστήματα, ώστε να σκεφτεί να επιχειρήσει κάτι σε βάρος μας, να γνωρίζει ότι θα υποστεί τέτοια ζημία ώστε να υποχρεωθεί να σταματήσει. Αυτό λέγεται ΑΠΟΤΡΟΠΗ. Σήμερα έχουμε ικανοποιητικό αριθμό σύγχρονων Mirage 2000-5, F-16C/D Block 52+, καθώς και F-16C/D Block 52+ADV. Αυτά μαζί με τις εξαιρετικές δυνατότητες μας σε στρατηγικά όπλα μακρού πλήγματος (stand off weapons) διατηρούν την ισορροπία για τα επόμενα χρόνια. Για μετά το 2020, κάτι που πρέπει να σχεδιάσουμε από τώρα, πιστεύω ότι το F-35 δεν το αντιμετωπίζεις με ένα άλλο F-35, γιατί τότε πας σε απλή αριθμητική αντιπαράθεση. Ένα τέτοιο αεροσκάφος το αντιμετωπίζεις με αναβάθμιση του συστήματος επιτήρησης και αεροπορικής υπέροχης σου. Δηλαδή, αναβάθμιση των F-16 με νέο, ικανότερο ραντάρ AESA, που να μπορεί να εντοπίσει στόχους μακρύτερα και χαμηλότερα, και δυνατότητες διασύνδεσης Link-16 για την μεταφορά πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο, κάτι που τώρα το έχουν μόνο τα F-16 ADV και τα ιπτάμενα ραντάρ. Αλλά για να τα κάνουμε όλα αυτά χωρίς κενά, πρέπει να τα αποφασίσουμε σε εύλογο χρόνο και πριν να είναι αργά».

Η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) σκέφτεται την προσθήκη ραντάρ τύπου AESA σε τμήμα του συνόλου αυτών. Ο προς αναβάθμιση αριθμός F-16 που θα εξοπλιστούν με το νέας τεχνολογίας ραντάρ διαφέρει ανάλογα με τα δημοσιεύματα. Φαίνεται όμως δεδομένο ό, τι αυτές οι προτάσεις θα είναι αρκετά ακριβότερες από τις έως πριν λίγα έτη προτεινόμενες επιλογές εκσυγχρονισμού. Στις 22 Δεκεμβρίου έγινε παρουσίαση της Lockheed Martin για τα προγράμματα αναβάθμισης των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και την προοπτική αγοράς του μαχητικού F-35, τονίζει στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook ο εκδότης και δημοσιογράφος Σάββας Βλάσσης. Η αμερικανική εταιρία προτείνει πλήρη αναβάθμιση του συνόλου των αεροσκαφών των προγραμμάτων PX II, III και ΙV, με τοποθέτηση ραντάρ τύπου AESA SABR, και αναβάθμιση των αεροσκαφών του προγράμματος PX I με χρήση πλεοναζόντων υποσυστημάτων που θα προκύψουν από τα αεροσκάφη της πρώτης περίπτωσης. Στην έκθεσή της προβλέπει τιμή αγοράς του F-35 85 εκατ. $ το 2018. Παράλληλα, υπάρχει μελέτη για την αντικατάσταση υποσυστημάτων των υφιστάμενων μαχητικών Mirage 2000 με ραντάρ RDM. Στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, τέλος, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας απέκλεισε κατηγορηματικά την πώληση μαχητικών F-16 σε άλλη χώρα. Είχε προηγηθεί κείμενο της εφημερίδας «Η Καθημερινή» το οποίο έκανε λόγο για συζητήσεις πώλησης μονοψήφιου αριθμού F-16 στη Βουλγαρία και αναπλήρωσής τους με μισθωμένα αναβαθμισμένα ιδίου τύπου της Αμερικανικής Αεροπορίας. Στο μεταξύ, εγκρίθηκε από τις ΗΠΑ πρόγραμμα υποστήριξης του στόλου μαχητικών F-16C/D της Πολεμικής Αεροπορίας. Το δυνητικό κόστος ανέρχεται σε 188 εκατ. $.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της ΠΑ, «την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014 και ώρα 13:42, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής αποστολής τριάδας αεροσκαφών F-16 της 115ΠΜ/343Μ και ενώ βρισκόταν 14 ναυτικά μίλια Βόρεια της νήσου Γαύδου, εκτελέσθηκε επιτυχής εγκατάλειψη από τους δύο Ιπτάμενους του Νο 2, διθέσιου, αεροσκάφους του σχηματισμού, λόγω μηχανικής βλάβης. Στις 14:34, ολοκληρώθηκε η περισυλλογή των δύο Ιπταμένων, σώων, από ελικόπτερο AB-205 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο τους μετέφερε με ασφάλεια στην 115 Πτέρυγα Μάχης (115ΠΜ)». Την Τρίτη 26 Αυγούστου συνετρίβη βόρεια της Κομοτηνής ελαφρύ βομβαρδιστικό A-7E. Ο χειριστής εγκατέλειψε το αεροσκάφος επιτυχώς.

Στις 17 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της 116ΠΜ η τελετή απόσυρσης του ελαφρού βομβαρδιστικού A-7 Corsair II, μετά από 39 χρόνια παρουσίας στο οπλοστάσιο της ΠΑ. Με την απόσυρση του τύπου η 336Μ θα επιχειρεί με μαχητικά F-16C/D Block 52M.

Παράρτημα Ι: Κοινοβουλευτική Ενημέρωση 30ης Ιουλίου 2014
Στις 30 Ιουλίου ενημερώθηκε από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας η Ειδική Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων του Κοινοβουλίου σχετικά με την απόφαση υλοποίησης 42 προγραμμάτων. Αυτά αφορούν προγράμματα συντήρησης και αναβάθμισης υφιστάμενων οπλικών συστημάτων / υποδομών και απόκτηση πυρομαχικών με ορίζοντα εκτέλεσης την περίοδο 2014-2020. Στον κατάλογο δεν περιλαμβάνεται η απόκτηση οπλικών συστημάτων που εγκρίθηκε σε προηγούμενο χρόνο ή βρίσκεται σε φάση διαβούλευσης.Τα κυριότερα από τα 42 προγράμματα είναι:
-Αναβάθμιση φρεγατών MEKO 200HN Mod.3 (400 εκατ. Ευρώ)
-Αναβάθμιση ΑΦΝΣ P-3B (350 εκατ. Ευρώ)
-Προμήθεια πυρομαχικών συστημάτων ΠΕΠ MLRS (365,5 εκατ. Ευρώ)
-Εκσυγχρονισμός συστημάτων ΠΕΠ MLRS (157 εκατ. Ευρώ)
-Προμήθεια 30.360 βλημάτων για άρματα μάχης με κάνη 120mm (148 εκατ. Ευρώ)
-Προμήθεια βλημάτων πυροβόλων με κάνη 155mm (37,5 εκατ. Ευρώ)
-Προμήθεια Α/Τ πυραύλων (18 εκατ. Ευρώ)

Παράρτημα ΙΙ: Πολυεθνικά Προγράμματα
Στις 27 Νοεμβρίου οι Γαλλία και Γερμανία συμφώνησαν τη χρηματοδότηση του τρίτου δορυφόρου παρατήρησης του προγράμματος CSO. Στο CSO, γνωστότερο ως MUSIS, συμμετέχει και η Ελλάδα.

Υπό την αιγίδα της EDA έγινε συνάντηση αντιπροσώπων των πέντε κρατών-μελών χρηστών του C-27J (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία, Λιθουανία). Σκοπός της η παροχή κοινών λύσεων σε ζητήματα κατάρτισης και υποστήριξης. Οι πέντε χώρες ανήκουν στο European Air Transport Fleet, μαζί με άλλες 15. Στις τελευταίες περιλαμβάνονται όλες οι χώρες-μέλη του European Air Transport Command.

Στις 19 Δεκεμβρίου ανακοινώθηκε η πρόθεση των Ολλανδίας, Πολωνίας και Νορβηγίας για έναρξη διαπραγμάτευσης με την Airbus για την απόκτηση αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού και μεταφορών A330 MRTT και την κοινή τους χρήση. Η Ολλανδία ευελπιστεί η συμφωνία να έχει υπογραφθεί μέχρι το 2016 ώστε τα A330 να είναι επιχειρησιακά το 2020. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τέσσερα αεροσκάφη. Το Άμστερνταμ φιλοδοξεί τα A330 να έχουν βάση το Άιτχοφεν.Την κίνηση χαιρετίζει η EDA. Τα τρία κράτη, που αποτελούν μέρος των δέκα (μεταξύ αυτών και η Ελλάδα), καλούν κι άλλα να συνδράμουν στο εγχείρημα.

Η ThalesRaytheonSystems ανακοίνωσε στις 13 Νοεμβρίου τη διενέργεια επιτυχούς δοκιμής του νατοϊκού συστήματος ACCS. Το πρόγραμμα, που συμμετέχουν όλα τα κράτη - μέλη του NATO, υπόσχεται κοινή υποδομή κατάρτισης, σημαντικό μειωμένο κόστος υποστήριξης και αυξημένη ευελιξία επάνδρωσης.

Έπειτα από οκτώ έτη προσπαθειών το ευρωπαϊκό σύστημα θαλάσσιας επιτήρησης MANSUR, στο οποίο μετέχει η Ελλάδα, κατέστη επιχειρησιακό. Κύριο χαρακτηριστικό του MANSUR είναι ό, τι κάθε κράτος-μέλος μπορεί να συλλέξει ξεχωριστά τα δικά του δεδομένα και να τα συγκρίνει με τα αντίστοιχα των άλλων χωρών.

Σχόλια